Соціальна та здоров’язбережна освітня галузь

Конкретні очікувані результати (КОР),
2 клас
Конкретні очікувані результати (КОР),
4 клас

Безпека

Учень/учениця:

пояснює, що робити в ситуаціях небезпеки вдома або у школі [2 СЗО 2.1-1];
пояснює ситуації, за яких побутові прилади, речовини можуть бути небезпечними для людини [2 СЗО 2.1-2];
описує дії, доцільні в разі небезпечної ситуації з вогнем, водою, газом [2 СЗО 2.1-3];
розпізнає, до чого можна торкатися, а до чого не можна в жодному разі [2 СЗО 2.1-4]

Учень/учениця:

зіставляє ознаки безпечної і небезпечної ситуації [4 СЗО 2.1-1];
моделює ситуації безпечної поведінки з побутовими приладами, речовинами [4 СЗО 2.1-2];
моделює доцільні ситуації (вогонь, вода, газ, небезпечні об’єкти) [4 СЗО 2.1-3]

Учень/учениця:

пояснює можливі наслідки для себе від власної необачної поведінки вдома [2 СЗО 2.2-1];
пояснює можливі небезпеки, що можуть очікувати людину в довкіллі [2 СЗО 2.2-2];
прогнозує наслідки небезпечної поведінки з підозрілими предметами, забутими речами, вибуховими пристроями та зброєю [2 СЗО 2.2-3]

Учень/учениця:

прогнозує наслідки рішень щодо власної поведінки для себе та оточення [4 СЗО 2.2-1];
пояснює наслідки небезпечної поведінки в різних ситуаціях шкільного життя (у класі, їдальні, спортзалі тощо) [4 СЗО 2.2-2];
обґрунтовує наслідки небезпечної поведінки з підозрілими предметами, забутими речами, вибуховими пристроями та зброєю [4 СЗО 2.2-3];
моделює поведінку в разі знаходження підозрілих предметів, забутих речей, вибухових пристроїв та зброї [4 СЗО 2.2-4]

Учень/учениця:

розрізняє корисні та шкідливі впливи на вибір безпечної поведінки (батьки, вчителі, друзі, ЗМІ тощо) [2 СЗО 3.3-1];
пояснює, як правила та їх дотримання впливають на безпеку в довкіллі, зокрема вдома, у школі [2 СЗО 3.3-2]

Учень/учениця:

аналізує корисні та шкідливі впливи (батьки, вчителі, друзі, ЗМІ тощо) на вибір безпечної поведінки [4 СЗО 3.3-1];
розрізняє позитивний та негативний впливи організацій та груп на безпеку людей [4 СЗО 3.3-2]

Учень/учениця:

обирає безпечну дорогу до / зі школи з урахуванням правил дорожнього руху [2 СЗО 2.3-1]

Учень/учениця:

ухвалює рішення щодо власної безпечної поведінки з огляду на ситуації, пов’язані з чужими людьми [4 СЗО 2.3-1]

Учень/учениця:

пояснює правила безпечної поведінки вдома ( з побутовими приладами, речовинами тощо) [2 СЗО 2.4-1];
дотримується правил безпечної поведінки в різних ситуаціях [2 СЗО 2.4-2];
розрізняє основні знаки та символи дорожнього руху [2 СЗО 2.4-3];
розрізняє підозрілі предмети та пояснює, куди і як звернутися з повідомленням про знахідку [2 СЗО 2.4-4]

Учень/учениця:

дотримується правил безпечної поведінки вдома, у школі, на вулиці, у громадських місцях [4 СЗО 2.4-1];
поводиться безпечно у природі та громадських місцях [4 СЗО 2.4-2];
розрізняє і використовує відповідні засоби захисту (шолом, рукавиці, наколінники тощо) за потреби [4 СЗО 2.4-3];
дотримується правил поведінки з підозрілими предметами та речами, забутими у громадських місцях [4 СЗО 2.4-4]

Учень/учениця:

визначає коло осіб, які можуть надати допомогу в разі небезпеки [2 СЗО 1.3-1];
описує приклади діяльності служб допомоги в небезпечних ситуаціях та ідентифікує їх телефони [2 СЗО 1.3-2];
демонструє, як попросити допомоги при потребі [2 СЗО 1.3-3];
пояснює, яку просту першу допомогу можна надати [2 СЗО 1.3-4]

Учень/учениця:

розрізняє ситуації, у яких потребую консультації фахівця, від тих, у яких можна зарадити власними силами, і відповідно діє [4 СЗО 1.3-1];
моделює звернення по допомогу в різні служби в разі небезпечних ситуацій, описуючи ситуацію чітко і зрозуміло [4 СЗО 1.3-2];
моделює надання допомоги собі та іншим у разі потреби [4 СЗО 1.3-3]

Учень/учениця:

розрізняє попереджувальні знаки та символи та пояснює, що вони означають (знак «отрута» на контейнерах тощо) [2 СЗО 4.2-1]

Учень/учениця:

визначає дорослих, яким можна довіряти в разі небезпечних життєвих ситуацій (зокрема насильство) [4 СЗО 4.2-1];
розрізняє ресурси, які можна використати в разі небезпеки [4 СЗО 4.2-2]

Учень/учениця:

розпізнає вияви неповаги та приниження [2 СЗО 1.1-1];
уникає таких виявів у власній поведінці [2 СЗО 1.1-2];
– належно реагує на цькування, тиск та приниження [2 СЗО 1.1-3];
пояснює, що всі люди (зокрема діти) мають право сказати іншим, щоб не торкалися їхнього тіла [2 СЗО 1.1-4];
пояснює, як безпечно і без шкоди для здоров’я поводитися в мережі Інтернет [2 СЗО 1.1-5]

Учень/учениця:

аналізує позитивні та негативні впливи на вибір здорової та безпечної поведінки [4 СЗО 1.1-1];
застосовує правила збереження здоров’я від можливих небезпек зовнішнього середовища (водойми, сонячні промені, погодні умови, стихійні лиха тощо) [4 СЗО 1.1-2];
протидіє виявам неповаги та приниження [4 СЗО 1.1-3];
– безпечно поводиться в мережі Інтернет [4 СЗО 1.1-4]

Учень/учениця:

порівнює свої почуття та почуття інших людей в одній і тій самій ситуації [2 СЗО 2.2-4];
пояснює, чому небезпечно та шкідливо дражнити або залякувати інших [2 СЗО 2.2-5];
описує залежність між фізичною активністю та потребою в їжі та воді [2 СЗО 2.2-6];
розрізняє наслідки власної поведінки в різних життєвих ситуаціях [2 СЗО 2.2-7]

Учень/учениця:

досліджує особисті відносини (конфлікт, пробачення, довіра, заздрість, підтримка) [4 СЗО 2.2-5];
встановлює залежність між активним способом життя та здоров’ям людини, якістю і тривалістю її життя [4 СЗО 2.2-6];
пояснює, чому людина потребує відпочинку, фізичних вправ та раціонального харчування [4 СЗО 2.2-7];
оцінює наслідки порушення норм поведінки для себе та інших [4 СЗО 2.2-8]

Здоров’я

Учень/учениця:

описує зміни власних емоцій, почуттів, настрою [2 СЗО 2.2-8];
визначає, як змінюється людське тіло з віком [2 СЗО 2.2-9];
відзначає зміни у своєму тілі у процесі дорослішання, хвороби, втоми, фізичної активності [2 СЗО 2.2-10]

Учень/учениця:

відзначає зміни емоцій, почуттів, настрою у співрозмовників і відповідно реагує [4 СЗО 2.2-9];
визначає зміни у своєму тілі залежно від виду діяльності, звичок, настрою [4 СЗО 2.2-10]

Учень/учениця:

пояснює вплив здорової поведінки та корисних звичок на здоров’я людини [2 СЗО 3.3-3];
порівнює вплив різних емоцій на себе та інших [2 СЗО 3.3-4];
усвідомлює важливість рухів та активної поведінки для себе та інших [2 СЗО 3.3-5];
визначає шляхи попередження захворювань, включаючи щеплення [2 СЗО 3.3-6];
пояснює, як поводитися поруч із людьми з неінфекційними та інфекційними захворюваннями [2 СЗО 3.3-7];
визначає способи очищення приміщень для профілактики захворювань [2 СЗО 3.3-8];
пояснює важливість впливу питної води на організм [2 СЗО 3.3-9];
описує шкоду від вживання алкоголю, тютюну, наркотиків, можливого хибного вживання інших речовин [2 СЗО 3.3-10]

Учень/учениця:

аналізує вплив здорової поведінки та корисних звичок на здоров’я [4 СЗО 3.3-3];
пояснює, як емоції впливають на його / її стан та стан інших [4 СЗО 3.3-4];
аналізує вплив друзів, сім’ї, засобів масової інформації на почуття, поведінку, настрій [4 СЗО 3.3-5];
наводить приклади позитивного впливу активного способу життя на якість та тривалість життя людини [4 СЗО 3.3-6];
аналізує способи запобігання неінфекційним та інфекційним захворюванням [4 СЗО 3.3-7];
пояснює, як навколишнє середовище, харчування, фізична активність, стрес та інші фактори впливають на здоров’я людини [4 СЗО 3.3-8];
визначає способи впливу сім’ї, друзів, однолітків, засобів масової інформації тощо на здоров’я [4 СЗО 3.3-9];
аналізує ризики та небезпеку вживання алкоголю, тютюну, наркотиків, можливого хибного вживання інших речовин [4 СЗО 3.3-10]

Учень/учениця:

спілкується з батьками, вчителями, однокласниками [2 СЗО 4.4-1];
ставиться з повагою до інших осіб, їхнього походження [2 СЗО 4.4-2];
– виражає словесно і несловесно потреби, бажання, почуття, за потреби кажучи «ні» [2 СЗО 4.4-3];
визначає коло осіб, від яких може отримати інформацію про вживання ліків та користування предметами домашнього вжитку [2 СЗО 4.4-4];
розрізняє родинні зв’язки, дружні, ділові стосунки та подружнє життя [2 СЗО 4.4-5]

Учень/учениця:

вислуховує інших для підтримки та розуміння їх почуттів [4 СЗО 4.4-1];
спілкується, щоб висловити свої емоції та вдячність за себе та інших [4 СЗО 4.4-2];
пояснює, як розв’язати конфлікти з ровесниками за допомогою словесних і несловесних засобів [4 СЗО 4.4-3];
здатний / -а відмовитися від пропозиції, зокрема щодо вживання алкоголю, тютюну, інших небезпечних речовин [4 СЗО 4.4-4];
обґрунтовує свій вибір щодо здорової поведінки та уникнення вживання алкоголю, тютюну, наркотиків [4 СЗО 4.4-5];
порівнює різні види стосунків між людьми (родинні зв’язки, дружні, ділові стосунки та подружнє життя) [4 СЗО 4.4-6]

Учень/учениця:

дотримується правил щодо догляду за своїм тілом, одягом, особистими речами [2 СЗО 1.1-6];
використовує відповідні назви частин тіла та органів для повідомлення про самопочуття чи проблеми зі здоров’ям (біль, дискомфорт тощо) [2 СЗО 1.1-7];
визначає осіб, до яких може звертатися при поганому самопочутті [2 СЗО 1.1-8]

Учень/учениця:

звертається при поганому самопочутті по допомогу до відповідних фахівців [4 СЗО 1.1-5];
описує вияви погіршення свого здоров’я (наприклад, нежить, кашель, чхання), припускає, що могло спричинити захворювання [4 СЗО 1.1-6];
наводить приклади дій, що допоможуть захистити в ситуації, яка несе загрозу здоров’ю [4 СЗО 1.1-7]

Учень/учениця:

пояснює, як харчування впливає на здоров’я людини [2 СЗО 3.1-1];
розрізняє продукти за походженням (наприклад, рослинного, тваринного тощо) [2 СЗО 3.1-2];
пояснює, що таке хибне використання речовин (не за призначенням або в надмірних кількостях) [2 СЗО 3.1-3];
розпізнає безпечні і небезпечні речовини [2 СЗО 3.1-4];
розрізняє здорові та шкідливі звички, пояснює їх вплив на безпеку, здоров’я і добробут людини [2 СЗО 3.1-5]

Учень/учениця:

визначає продукти та послуги, придатні для ведення здорового способу життя [4 СЗО 3.1-1];
аналізує шкоду для людини від алкоголю, тютюну, наркотиків [4 СЗО 3.1-2];
розрізняє дозволені і заборонені для уживання речовини [4 СЗО 3.1-3];
визначає заміну алкоголю, тютюну, наркотикам (наприклад, ігри з друзями, заняття спортом, хобі) [4 СЗО 3.1-4]

Учень/учениця:

розрізняє корисні і шкідливі продукти харчування [2 СЗО 3.4-1];
пояснює важливість споживання продуктів своєї місцевості [2 СЗО 3.4-2];
наводить приклади українських національних страв та страв інших країн [2 СЗО 3.4-3]

Учень/учениця:

відбирає продукти харчування, орієнтуючись на свої харчові звички, смак і розуміння їхньої користі для здоров’я [4 СЗО 3.4-1];
визначає улюблені страви національної кухні та аналізує їх корисність [4 СЗО 3.4-2]

Учень/учениця:

описує безпечне й відповідальне вживання їжі, використання ліків, побутових засобів [2 СЗО 2.3-2]

Учень/учениця:

визначає продукти, вживання яких потрібно обмежувати (з великим вмістом цукру, солі, жиру тощо) [4 СЗО 2.3-2];
порівнює норми споживання різних харчових продуктів [4 СЗО 2.3-3];
пояснює, що існує залежність від алкоголю, тютюну та наркотиків, та ті, хто потребують допомоги, щоб її позбутися [4 СЗО 2.3-4]

Учень/учениця:

вибирає продукти харчування., орієнтуючись на здорові харчові звички та позначки на упаковці [2 СЗО 4.2-2];
визначає місця, де можна харчуватися здорово [2 СЗО 4.2-3]

Учень/учениця:

вирізняє інформацію на пакуваннях та етикетках (складники, дата виготовлення, термін придатності тощо) [4 СЗО 4.2-3];
визначає достовірні джерела інформації про харчування [4 СЗО 4.2-4]

Учень/учениця:

пояснює, що не всі продукти корисні для здоров’я [2 СЗО 4.5-1];
пояснює вплив друзів, сім’ї, та інших факторів на вибір здорового харчування [2 СЗО 4.5-2]

Учень/учениця:

досліджує вплив реклами на вибір товарів (їжі, напоїв, іграшок тощо) [4 СЗО 4.5-1]

Учень/учениця:

визначає дії, які його / її ображають [2 СЗО 1.2-1];
підтримує та приймає інших [2 СЗО 1.2-2];
демонструє відсторонення від неприйнятних дотиків з боку інших людей; повідомляє про це дорослих, яким довіряє [2 СЗО 1.2-3]

Учень/учениця:

пояснює іншим, що робити в ситуації, коли тебе дражнять, цькують, утискають чи залякують [4 СЗО 1.2-1];
демонструє іншим можливість вирішення конфліктів без насильства [4 СЗО 1.2-2]

Учень/учениця:

встановлює дружні стосунки з дітьми своєї та іншої статі [2 СЗО 1.4-1];
пояснює функції та значення батьків для кожної людини [2 СЗО 1.4-2];
пояснює правила моральної поведінки вдома, у школі [2 СЗО 1.4-3]

Учень/учениця:

спілкується з дітьми іншої статі, демонструючи повагу, приязність та щирість у стосунках [4 СЗО 1.4-1];
оцінює зміни у своєму тілі та зовнішньому вигляді як ознаки дорослішання [4 СЗО 1.4-2];
розпізнає та засуджує ознаки тиску і насилля [4 СЗО 1.4-3];
аргументує важливість родини, роль батьків для кожної людини [4 СЗО 1.4-4];
пояснює особливе значення для людини морального і духовного здоров’я [4 СЗО 1.4-5];
описує, як зароджується життя людини, відбувається її розвиток та дорослішання [4 СЗО 1.4-6]

Учень/учениця:

пояснює, як особиста гігієна, харчування, сон, щеплення, фізичні вправи зміцнюють здоров’я [2 СЗО 4.6-1];
пояснює значення гігієни порожнини рота для здоров’я, основні правила попередження захворювань [2 СЗО 4.6-2];
складає план дій щодо підтримки свого здоров’я [2 СЗО 4.6-3];
пояснює, як бути прикладом здорової поведінки для інших [2 СЗО 4.6-4]

Учень/учениця:

моделює власну поведінку зі збереження здоров’я на основі досвіду інших людей (рідні, спортсмени, довгожителі тощо) [4 СЗО 4.6-1];
створює простий сценарій (план) здорового способу життя тепер і в майбутньому [4 СЗО 4.6-2]

Учень/учениця:

пояснює, чому збереження здоров’я допомагає в навчанні [2 СЗО 4.1-1];
застосовує різні способи зняття втоми (за допомогою гімнастики, дихальних вправ, музики, прогулянки, зміни виду діяльності тощо) [2 СЗО 4.1-2]

Учень/учениця:

планує власний режим розумової праці та відпочинку [4 СЗО 4.1-1]

Добробут

Учень/учениця:

пояснює, яка діяльність приносить і радість, і користь [2 СЗО 3.4-4];
– розрізняє ознаки добробуту людини [2 СЗО 3.4-5]

Учень/учениця:

аналізує якість свого життя за деякими фізичними ознаками (активність, втома, відпочинок, сон тощо) [4 СЗО 3.4-3];
пояснює, як позитивні емоції, негативні переживання впливають на життя людини [4 СЗО 3.4-4];

описує, як екологія впливає на життя людини [4 СЗО 3.4-5]

Учень/учениця:

відрізняє важливі потреби від менш важливих, визначає доступні шляхи їх задоволення [2 СЗО 4.3-1];
пояснює, що не всі потреби можуть бути задоволені [2 СЗО 4.3-2];
складає перелік речей, необхідних для життя [2 СЗО 4.3-3]

Учень/учениця:

прогнозує дії, необхідні для задоволення власних потреб та потреб інших, спираючись на власний досвід [4 СЗО 4.3-1];
складає перелік речей, необхідних для життя, і тих, від яких можна відмовитися [4 СЗО 4.3-2]

Учень/учениця:

пояснює, що кожен вчинок має наслідки, спираючись на приклади літературних героїв, персонажів мультфільмів тощо [2 СЗО 2.2-11]

Учень/учениця:

окреслює власну мету за конкретний період життя і прогнозує можливі ризики [4 СЗО 2.2-11];
аналізує, якого успіху досягнуто у виконанні завдання і які були труднощі [4 СЗО 2.2-12];
аналізує зусилля на шляху до успіху на прикладах відомих людей [4 СЗО 2.2-13]

Учень/учениця:

складає перелік продуктів харчування, спожитих за день [2 СЗО 2.3-3];
використовує раціонально кишенькові гроші [2 СЗО 2.3-4]

Учень/учениця:

складає перелік продуктів харчування, спожитих за день, аналізує їх користь та вартість [4 СЗО 2.3-5];
поводиться дбайливо з матеріальними цінностями (власними, своєї родини, школи, міста [4 СЗО 2.3-6];
пропонує рішення щодо економії грошей, матеріальних цінностей та природних ресурсів [4 СЗО 2.3-7]

Учень/учениця:

пояснює значення грошей та матеріальних цінностей [2 СЗО 4.5-3];
пояснює, що не всі потреби можуть бути задоволені через обмеженість ресурсів [2 СЗО 4.5-4];
планує витрати кишенькових грошей [2 СЗО 4.5-5]

Учень/учениця:

оцінює раціональність покупки, орієнтуючись на її корисність та ціну [4 СЗО 4.5-2];
– критично оцінює роль реклами у споживанні послуг та продукції [4 СЗО 4.5-3];
досліджує вплив реклами на вибір їжі та напоїв [4 СЗО 4.5-4]

Учень/учениця:

пояснює, що не можна оцінювати людини за її матеріальним станом [2 СЗО 1.4-4];
пояснює правила ощадного використання природних ресурсів (наприклад, збирання та утилізації сміття, зокрема харчових відходів, збереження водних ресурсів) [2 СЗО 1.4-5]

Учень/учениця:

– раціонально використовує ресурси (наприклад, збирання та утилізація сміття, зокрема харчових відходів, збереження водних ресурсів) [4 СЗО 1.4-7];
висловлює та аргументує власну думку, поважаючи позицію інших та дослухаюсь до спільних рішень [4 СЗО 1.4-8]

Учень/учениця:

пояснює важливість навчання у школі для власного життя та добробуту [2 СЗО 4.1-3];
організовує робоче місце для навчання з урахуванням умов в школі та вдома [2 СЗО 4.1-4]

Учень/учениця:

подає приклади, які показують поліпшення власних вмінь [4 СЗО 4.1-2]

Учень/учениця:

об’єднується з іншими дітьми у групу для навчання та гри [2 СЗО 4.4-6];
виконує запропоновану роль у мікрогрупі (команді), погоджуюсь із рішенням команди [2 СЗО 4.4-7]

Учень/учениця:

виконує різні ролі в роботі малих груп незалежно від їх складу та наповненості [4 СЗО 4.4-7];
планує свою роботу у групі згідно зі спільним завданням та своєї ролі [4 СЗО 4.4-8]

Учень/учениця:

пояснює, чому людині потрібна доброчинність [2 СЗО 1.1-9];
пояснює важливість добрих вчинків для людини та довкілля [2 СЗО 1.1-10]

Учень/учениця:

оцінює свої вчинки з позиції їхньої доброчинності [4 СЗО 1.1-8];
діє в новій ситуації з користю для себе та суспільства, оцінює можливі ризики [4 СЗО 1.1-9];
робить вибір, орієнтуючись на доброчинність , і пояснює його [4 СЗО 1.1-10]

Учень/учениця:

розрізняє потреби близьких людей та друзів [2 СЗО 1.3-5];
звертається за підтримкою до осіб, яким довіряє [2 СЗО 1.3-6];
розрізняє ситуації, коли інші люди потребують допомоги [2 СЗО 1.3-7]

Учень/учениця:

аналізує потреби інших, враховує їх та шукає можливості допомоги [4 СЗО 1.3-4];
визначає, до кого і як звернутися за допомогою [4 СЗО 1.3-5]

Учень/учениця:

розповідає, як від власного ставлення до навчання залежить його успіх і добробут у майбутньому [2 СЗО 4.6-5];
визначає послідовність кроків для виконання навчального, ігрового чи дослідного завдання, напр. щодо здорового способу життя свого / родини [2 СЗО 4.6-6]

Учень/учениця:

– укладає власний розпорядок дня / тижня, корегує його відповідно до потреби [4 СЗО 4.6-3];
ставить короткочасні цілі та планує конкретні дії щодо досягнення успіху та задоволення власних потреб, зменшення ризику для здоров’я [4 СЗО 4.6-4]

Обговорення

Залишити відповідь